Haal meer uit het artikel 24 overleg
Er is steeds meer aandacht voor het zijn van een strategische or. Oftewel, het streven meer betrokken te zijn bij maatschappelijke en strategische vraagstukken in de organisatie. Maar hoe doe je dat? Inderdaad; dat begint met een goed art. 24-overleg.
De algemene-gang-van-zaken
In de Wet op de ondernemingsraden (WOR) is het artikel 24-overleg een formele overlegvergadering. In dit overleg wordt, twee keer per jaar, gezamenlijk met bestuurder en or vooruitgekeken. Wat komt op onze organisatie af en wat zijn de te verwachten acties of maatregelen? En welke advies- of instemmingsaanvragen zijn daarom binnenkort te verwachten? Daarbij worden afspraken gemaakt op welke manier de or bij deze besluitvorming wordt betrokken.
Het artikel 24-overleg wordt ook wel de Algemene-gang-van-zaken genoemd. Het is een verbijzondering van de “normale” overlegvergadering (art. 23 WOR). Het is een meer op strategische onderwerpen gerichte bespreking. Dit in tegenstelling tot de overlegvergadering die zich meer op tactische onderwerpen richt. De langere termijn (WAT gaan we doen?) versus de middellangere termijn (HOE gaan we het doen?).
Om deze strategische oriëntatie mogelijk te maken, geeft de Wet aan dat er ook een verschijningsplicht is voor de toezichthouders (commissarissen, het bestuur of een vertegenwoordiging). Natuurlijk mag je als or van dit recht afzien.
Light of Heavy variant?
Natuurlijk kun je naar een dergelijk overleg kijken puur vanuit de Wet. Bij een formele overlegvergadering wordt er een agenda en verslag gemaakt. En de uitvoering is even formeel als de normale overlegvergadering.
Je kunt echter ook naar de bedoeling van dit overleg kijken. Je wilt als or inzicht hebben in de ontwikkelingen. Je wilt weten wat er op de organisatie afkomt. Waar denkt de bestuurder aan bijvoorbeeld qua veranderingen? Welk beeld is er van de impact op de organisatie? Zijn er alternatieven die te overwegen zijn? Als bestuurder wil je weten hoe medewerkers aankijken tegen ontwikkelingen, welke beelden zij van de toekomst hebben en welke zorgen er zijn.
Om dat gesprek te kunnen voeren is het essentieel een sfeer te creëren waarbij je open met elkaar over die toekomst praat.
En de OR?
Als ambtelijk secretaris is het essentieel dat je de or helpt om te realiseren dat het art. 24-overleg een strategisch overleg wordt. En om een goed inhoudelijk gesprek te voeren, moet je de bestuurder voeden met inzichten vanuit de werkvloer. Als de bestuurder alleen maar informatie moet geven, wordt het snel eenzijdig en weinig inspirerend. Komen de bestuurder en toezichthouders de volgende keer dan nog met vol enthousiasme langs?
Zorg dus dat je de or stimuleert om een eigen analyse te maken van de toekomst. Wat denkt de or dat op de organisatie afkomt? Welke zorgen en risico’s zien zij? Welke aandachtspunten of focuspunten heeft de or? Oftewel, zelf actief input aanleveren vanuit de werkvloer.
En de bijeenkomst zelf? Die kun je als ambtelijk secretaris zodanig organiseren dat ze informeel gestimuleerd worden elkaars denkbeelden te delen. Ga met elkaar op de hei, eet, drink, wandel, fiets, doe games, spar, brainstorm…dan ontstaat inzicht en vooral ook vertrouwen in elkaar.
Conclusie
De informele setting met actieve inbreng van beide partijen maakt dat het een waardevol gesprek wordt. Want deze inzichten geven je een beeld van de ontwikkelingen die op je afkomen. Een adviesaanvraag moet je door het voeren van een goed artikel 24-overleg al van ver zien aankomen. Het creëert vroegtijdige betrokkenheid als ook invloed op de planvorming. En door vroegtijdig afspraken te maken over betrokkenheid in het vervolgtraject, wordt ook het medezeggenschapstraject efficiënter.
Wij hebben ook een blog geschreven over het artikel 24 overleg en financiën.
Geschreven door Rob Latten, organisatie-adviseur bij DeVerandermotOR. Leer meer over Rob bij "het team" of op LinkedIn.