Medezeggenschap voor Zorg en Welzijn
Met zorg en welzijn krijgen we vroeg of laat allemaal te maken. De zorgkosten stijgen al decennialang, de politiek voelt zich geroepen om in te grijpen. Naast de ondernemingsraad zijn er patiënten- en andere raden. Wat kenmerkt de medezeggenschap in deze bijzondere sector?

Zorgverleners zijn doorgaans ware ‘mensenmensen’. Van medewerkers in de ouderen-, thuis- en jeugdzorg tot in ziekenhuizen: deze professionals willen er zijn voor hun patiënten. Het verlenen van goede zorg vraagt persoonlijk betrokken, gemotiveerde medewerkers.
Maar deze karaktereigenschappen hebben een keerzijde. Vanuit hun sterke betrokkenheid kunnen medewerkers de neiging hebben om over hun grenzen heen te gaan en toch weer een stapje extra zetten. Je meldt je niet ziek, want je wil je patiënten niet in de steek laten, en ook je collega’s niet.
Personeelstekort en werkdruk
De onderbemensing is een groot probleem in de zorg. Het vinden van medewerkers, hen inwerken en vasthouden blijkt lastig. De werkdruk is mede daardoor hoog. Dit resulteert in een torenhoog ziekteverzuim; percentages van 10% zijn geen uitzondering.
Daarbij zuchten zorgmedewerkers onder een berg bureaucratie: elke handeling dient te worden vastgelegd en verantwoord. En die tijd gaat af van dat waarvoor men dit werk eigenlijk doet, namelijk het helpen van patiënten. Zorgverleners vervullen die rompslomp met grote tegenzin en dat draagt bij aan de werkdruk. De HR-afdelingen blijken zelden in staat om succesvolle strategieën en beleid te ontwikkelen in antwoord op deze problemen.
Bron: OR Magazine
Tekst: Jac Janssen met medewerking van Rob Latten
Geschreven in samenwerking met Rob Latten, organisatie-adviseur bij DeVerandermotOR. Leer meer over Rob bij "het team" of op LinkedIn.