De OR als strategische business partner bij organisch veranderen
Organisatiestructuren zijn aan het veranderen. Steeds meer organisaties zetten in op wendbaar zijn en maken de omslag van klassiek naar organisch veranderen. Hoe kan je hier als OR op inspelen en een strategische business partner zijn? In dit artikel worden deze vraagstukken uitgelicht.
Organisch veranderen
De tijd waar we nu in leven laat zien hoe onvoorspelbaar de toekomst kan zijn en hoeveel er in een korte tijd kan veranderen. Dit vraagt om een bepaalde mate van wendbaarheid waar je als bedrijf op moet kunnen inspelen. De voorspelbare en gestructureerde blauwdrukken die eerder ingezet werden bij klassiek veranderen, gaan langzaam de deur uit en maken nu plaats voor een organische aanpak.
Organisch veranderen is een continu proces. De processen die opgezet worden om in te spelen op veranderingen binnen en buiten de organisatie worden dan ook voortdurend bijgesteld. Om organisch veranderen succesvol in te zetten moet er echter wel een duidelijke doelstelling zijn. Wanneer er geen richting is, is het ook niet duidelijk hoe moet worden ingespeeld op veranderingen die zich voordoen. Ook is er risico op chaos wanneer iedereen zijn eigen richting op gaat in een organisatie.
De OR en Organisch veranderen
Nu organisaties steeds meer wendbaar werken, ontstaat er een probleem bij het beoordelen van advies en instemmingsaanvragen dat eerder niet aanwezig was. Bij klassiek veranderen is de concrete uitwerking namelijk altijd helder van tevoren. Hierdoor verloopt een besluitvormingstraject lineair (kop tot staart). Tegenwoordig werken steeds meer organisaties cyclisch (continu aanpassen/verbeteren). Hierdoor is het concrete eindresultaat onvoorspelbaar. Dat maakt het voor de OR complex in advies-/instemmingstrajecten. Om als OR toch grip en invloed te houden, is het belangrijk om proactief te zijn.
Proactief zijn als OR
Proactief zijn betekent dat je goed op de hoogte bent over de richting van de organisatie binnen een complexe, dynamische omgeving. De richting kennen, betekent dat je moet uitzoomen en de lange termijn ontwikkelingen binnen en rondom je organisatie kan zien en begrijpen. Dat is strategisch denken. Anders gezegd is strategisch denken dus als van boven neer kijken op een voetbalveld; de juiste posities bepalen, de goede verdedigende actie vaststellen of de juiste wissel weten toe te passen. Dit kan de OR doen door enerzijds de strategisch beleidsplannen te analyseren vanuit een meervoudig perspectief en hierover het gesprek aan te gaan met de bestuurder. Het artikel 24 overleg is hiervoor uitermate geschikt.
Zo kan de OR in gesprek met de bestuurder praten over de inrichting van de organisatie. Hierbij kan de OR invloed uitoefenen zodat de medewerkers op de werkvloer op een prettige en efficiënte manier hun werk kunnen verrichten.
De OR als strategische business partner
Een strategisch (mee)denkende en participerende OR is proactief en weet welke richting de organisatie op wil. Deze OR kan meedenken over de vormgeving van deze richting en welke effecten dit heeft op de werkzaamheden van mensen op de werkvloer.
Geschreven door William Polm, organisatie-adviseur bij DeVerandermotOR. Leer meer over William bij "het team" of op LinkedIn.