Ban het OR-Budget – van OR-budget naar begroting
In tijden van krapte, wordt ook aan de OR gevraagd om spaarzaam te zijn met te maken kosten; op zichzelf een logische vraag. Aan de andere kant legt de bestuurder soms ook in goede tijden (flinke) financiële beperkingen aan de OR op. In deze whitepaper gaan we verder in op de kosten van de OR en het gebruik van een OR-budget.
De kosten van de OR
Elk team, elke afdeling, divisie of organisatie die werkzaamheden verricht, heeft in meer of mindere mate kosten1. Dus ook een OR. Voorbeelden hiervan zijn kopieerkosten, kosten voor vakliteratuur, verblijfs- en overnachtingskosten, scholingskosten, reiskosten, kosten voor het inschakelen van deskundigen en kosten voor het voeren van juridische procedures. Ook de arbeidskosten voor het (OR-)werk, zoals het salaris van OR-leden, vallen hieronder. Een ondernemer2 die in zijn organisatie te maken heeft met een OR, moet rekening houden met een kostenpost voor het in standhouden van deze OR. Het gaat dan om kosten voor de genoemde faciliteiten, maar ook om kosten voor het vervangen van OR-leden in het normale werk. Zo zal iemand die wordt uitgeroosterd van een ploeg moeten worden vervangen.
Kortom: in de begroting van een organisatie moet rekening worden gehouden met de kosten verbonden aan de OR. De vraag is echter: hoe groot mag en kan deze kostenpost zijn? En hoe moet een OR of bestuurder hiermee omgaan?
Geschreven door Rob Latten, organisatie-adviseur bij DeVerandermotOR. Leer meer over Rob bij "het team" of op LinkedIn.