DeVerandermotOR in het hoger onderwijs
De grote hoeveelheid aan kennis en inzichten die binnen DeVerandermotOR te vinden is, wordt niet enkel overgebracht aan professionals in het werkveld. Ook is er verbondenheid met de professionals van de toekomst, via het hoger onderwijs. En hoe interessant is het als blijkt dat het merendeel van onze adviseurs en trainers of op het hoger onderwijs werkzaam zijn of daar hun roots hebben.
Leren van de praktijk
Op het HBO geven wij vakken over onderwerpen waarmee wij ons in de praktijk bezighouden, zoals strategie, finance, duurzame inzetbaarheid en verandermanagement. Door de nadruk van de hogeschool op de praktijk, kunnen wij casussen inbrengen die aansluiten op de leervraag. Voor de student heeft dit als voordeel dat zij/hij direct inzicht krijgt in hoe de leerstof in de praktijk wordt gebruikt. Rob Latten: “wat is mooier dan een les te geven en eigenlijk te vertellen wat je die week gedaan hebt? Meestal sluit dat wel aan bij de lesstof.”
Leren van studenten
Aan de andere kant is het ook interessant om direct in contact te staan met studenten – jongvolwassenen. Niet alleen valt direct het verschil in generaties op. Ook ontstaat inzicht in cultuurverschillen omdat ook op de internationale opleidingen les wordt gegeven. Je wordt daardoor aangespoord om op een andere manier naar de wereld te kijken. Dit is, zeker in deze tijd, heel waardevol. Je wordt gedwongen om niet alleen onderwerpen vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Het gaat er ook om dat je zo onbevangen mogelijk kijkt naar die wereld om daarna pas een kritische noot te kunnen maken.
Up-to-date blijven
Omdat we in ons eigen vakgebied lesgeven, blijven we ook op de hoogte van de laatste inzichten en ontwikkelingen binnen het vakgebied. De lessen die we geven worden namelijk gebaseerd op de eisen uit het werkveld en de laatste theorieën.
Daarnaast hebben we toegang tot de academische wereld. Hogescholen hebben een eigen kenniscentra en een uitgebreide bibliotheek. Wetenschappelijke inzichten zijn daardoor binnen handbereik. Deze kennis is dan ook weer gelijk toepasbaar in de praktijk. Zo zijn wij bezig om het thema duurzame inzetbaarheid meer financieel te onderbouwen door de inzichten vanuit de praktijk te koppelen aan deze wetenschap. Echt een wisselwerking dus.
Lesgeven
Lesgeven binnen het hoger onderwijs stimuleert om op de hoogte te blijven in je eigen vakgebied. Aan de andere kant, er wordt ook gevraagd bij te blijven op het gebied van onderwijskunde en didactiek. Dit is weer handig voor ons omdat wij deze kennis en vaardigheden weer kunnen inzetten binnen de opleidingen en trainingen van DeVerandermotOR.
Lesgeven binnen het hoger onderwijs is dus heel waardevol. Wij blijven inhoudelijk op de hoogte van ons vakgebied en op het gebied van opleiden, we worden gestimuleerd onszelf te blijven ontwikkelen en we worden getriggerd door jongeren, van wie wij weer nieuwe inzichten krijgen. En wat is ten slotte nog mooier dan wanneer wij voor elke vraag die een klant stelt, wel een collega kunnen vinden die ons daarbij kan helpen?
Stage mogelijkheden
Doceren op de hogeschool brengt ons in contact met een groot netwerk aankomende professionals, studenten bedrijfskunde of HR die stage kunnen lopen in de OR. Stagiaires kunnen van waarde zijn voor de OR door mee te helpen met diverse OR werkzaamheden en kunnen in opdracht van de OR onderzoek doen in de organisatie. Mocht je interesse hebben in een stagiair of een afstudeerstudent, neem contact met ons op.
Geschreven door Rob Latten, organisatie-adviseur bij DeVerandermotOR. Leer meer over Rob bij "het team" of op LinkedIn.