Lijdt u ook aan infobesitas?
Infobesitas is een ziekte en iedereen kan het oplopen. Het is de niet-meer-gezonde behoefte aan informatie, of het binnenkrijgen van een teveel aan informatie. Ook het verstokte OR-lid is er niet van verschoond. Deze informatie komt via vele bronnen zoals televisie, kranten en tijdschriften. Door het internet en de sociale media wordt de informatiestroom versterkt. De kans om de ziekte op te lopen is daardoor sterk gestegen.
Een overschot aan informatie
OR’s hebben recht op informatie; Artikel 31 ev. WOR is daarin zeer helder. Vragen als: “Mag ik [dit of dat] vragen,” komen veel voor. Natuurlijk mag dat, aangezien bijna alles is op te vragen is. Natuurlijk moet er wel een goede reden voor zijn en is het handig als het OR-gerelateerd is, maar ook daar is echt wel iets op te verzinnen.
Ga bij jezelf na: gaat het om het inwinnen van nuttige informatie of is het slechts nieuwsgierigheid? Voorkom dat het je te veel wordt. Als je dan al informatie opvraagt, doe er dan ook wat mee. Een overschot aan informatie kan leiden tot dwangmatig gedrag, stress en vooral besluiteloosheid.
Informatie inwinnen
OR’s hebben recht op informatie; Artikel 31 ev. WOR is daarin zeer helder. Vragen als: “Mag ik [dit of dat] vragen,” komen veel voor. Natuurlijk mag dat, aangezien bijna alles is op te vragen is. Natuurlijk moet er wel een goede reden voor zijn en is het handig als het OR-gerelateerd is, maar ook daar is echt wel iets op te verzinnen.
Ga bij jezelf na: gaat het om het inwinnen van nuttige informatie of is het slechts nieuwsgierigheid? Voorkom dat het je te veel wordt. Als je dan al informatie opvraagt, doe er dan ook wat mee. Een overschot aan informatie kan leiden tot dwangmatig gedrag, stress en vooral besluiteloosheid.
Infobesitas en het OR lid
In onderzoeken waarin is gekeken naar de manier waarop met informatie wordt omgegaan, wordt geconcludeerd dat het snelste nieuws het belangrijkste is. Ook wil men het liefst veel nieuws ontvangen; kwantiteit gaat boven kwaliteit. Daarnaast is het lastig om onderscheid te maken tussen relevant en irrelevant nieuws.
De OR en het OR-lid hebben recht op informatie. Sterker nog, een groot deel van de wet is erop gebaseerd. Niet alleen moet de bestuurder zelfstandig informatie verstrekken zoals het jaarverslag, sociale informatie, informatie over statuten en juridische structuren, ook heeft de OR actief informatierecht waarbij hij (bijna) alle informatie kan opvragen als hij dat nodig heeft voor zijn werk. Artikel 31 en verder WOR gaat hier uitgebreid op in.
Wat als je de informatie niet krijgt?
Het is dus niet zo zeer de vraag óf je informatie krijgt, maar wanneer. Wees je hiervan bewust, zodat we infobesitas op tijd kunnen tegengaan! Wil de bestuurder de informatie niet geven? Kort briefje laten schrijven door een jurist en dan komt het vanzelf. Belangrijk is onderling te bespreken wat je met de informatie wilt doen. Een bestuurder die informatie niet wil geven, heeft daar een reden voor. Van niet willen betrekken, tot hardnekkig weigeren de OR serieus inlichten. De wet geeft voldoende handvatten om de informatie op te vragen. Dus als je de informatie echt wilt hebben, moet je er gewoon om vragen. Vraag de bestuurder anders waarom hij de informatie niet wil geven. Er is altijd een oplossing aanwezig.
Hoe voorkom je infobesitas?
Dan kom je terug bij de kern: wat wil je weten en waarom wil je dat weten? Is het nieuwsgierigheid of wil je het echt gebruiken in het OR-werk? Denk daar dan eerst over na voordat je ongenuanceerd informatie opvraagt en met infobesitas te maken krijgt. Vraag ook gericht. Het is niet handig om te vragen naar “de cijfers van de organisatie”. Voordat je het weet, krijg je dadelijk alles. Vraag precies wat je wilt weten of leg je belangrijkste vraag of zorg uit. Laat dan de bestuurder het opleveren in een vorm (b.v. grafieken) die voor de OR makkelijk te begrijpen en te lezen is. Oftewel: Voorkomen is beter dan genezen.
Als eerste is het belangrijk je af te vragen of de informatievraag uit gezonde interesse komt en verband houdt met het OR-werk. Daarna kan meer bewust gekeken worden naar welke informatie wordt opgevraagd. Zorg dat je vooraf helder hebt welke informatie je wilt hebben en waarvoor je het gaat gebruiken. Stel concrete vragen.
Geschreven door Rob Latten, organisatie-adviseur bij DeVerandermotOR. Leer meer over Rob bij "het team" of op LinkedIn.